آخرین اخبار
کد مطلب: 103216
وزارت صنعت انتشار آمار توليد را عقب انداخت
تقلب مرکز آمار در اعلام رشد اقتصادي 94 به جاي 93 /باز هم خبري از صداقت آماري نيست
تاریخ انتشار : 1394/09/14 11:09:25
نمایش : 3412
وزارت صنعت، معدن و تجارت در 3 ماه گذشته، آمار توليد و تجارت کشور را منتشر نکرده است. از زمستان سال گذشته مراکز آماري تلاش کردند انتشار آمار اقتصادي را به تاخير بيندازند اما چرا؟ تا قبل از زمستان 1393، دولت علاقه زيادي ...
به گزارش سلام لردگان؛‌ به نقل از شفاف:  وزارت صنعت، معدن و تجارت در 3 ماه گذشته، آمار توليد و تجارت کشور را منتشر نکرده است. از زمستان سال گذشته مراکز آماري تلاش کردند انتشار آمار اقتصادي را به تاخير بيندازند اما چرا؟ تا قبل از  زمستان 1393، دولت علاقه زيادي به بيان آمار و ارقام اقتصادي داشت؛ آن زمان آمارهاي اقتصادي در وضع مطلوبي قرار داشت و دولتمردان هم در ارائه آمارهاي اقتصادي تلاش داشتند اما از دي‌ماه پارسال، ‌اوضاع اقتصادي کشور تغيير کرد. شاخص‌هاي اقتصادي در وضع نامطلوبي قرار گرفت و ارائه اين آمار به جامعه، چندان به نفع دولت نبود. از همين‌رو دولتيان تصميم گرفتند در اظهارنظرهاي‌شان از بيان آمار و ارقام جديد، از وضع اقتصادي کشور اجتناب کنند.

 از جمله مراکزي که سير رشد آمارهاي اقتصادي را کند کرد، مرکز آمار بود. اين مرکز تصميم گرفت برخي آمارهاي اقتصادي کشور از جمله رشد اقتصادي را اعلام نکند. آنها در قبال رشد اقتصادي سال 93 سکوت کردند، در حالي که بانک مرکزي رشد اقتصادي اين سال را اعلام کرد. سير سکوت مرکز آمار ايران ادامه داشت تا اينکه چند هفته قبل مرکز آمار ايران تصميم گرفت در قالب گزارش حساب‌هاي ملي فصلي، آمار رشد اقتصادي نيمه اول سال 94 را اعلام کند! اين گزارش انتقادات زيادي را از سوي اقتصاددانان به دنبال داشت اما نکته‌اي که شايد کمتر به آن توجه شده باشد، يکي از نواقص مهم اين گزارش است که اتفاقي نادر در نوع خودش به حساب مي‌آيد. به گزارش نسيم، در اين گزارش، عملکرد بخش صنعت کشور به عنوان يکي از بخش‌هاي اقتصاد ايران در  6ماه نخست امسال بررسي شده است. مرکز آمار رشد گروه صنعت را در ميان شاخص‌هاي مختلف اقتصادي 1/1- اعلام کرده است. اين در حالي است وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاهي که بايد آمار بخش توليد و صنعت کشور را اعلام کند، از تيرماه تاکنون آمارهاي اين بخش را اعلام نکرده است. بنابراين عادل آذر و مرکز آمار بايد پاسخ دهند چگونه آمار بخش صنعت کشور را اعلام کرده‌اند؟ مگر مرکز آمار طبق قانون نبايد آمارهاي بخش‌هاي مختلف کشور مانند بخش صنعت را از دستگاه‌هاي مربوط بگيرد؟ ظاهرا مرکز آمار بدون گرفتن آمار بخش صنعت از وزارتخانه مربوطه درباره رشد اين بخش در 6 ماه اول امسال اظهارنظر کرده که کاري چندان علمي و منطقي نيست. در اين ميان نکته ديگري نيز وجود دارد و آن اينکه پرداختن به آن ابعاد ديگري از ماجراي اعلام رشد اقتصادي 6 ماه اول امسال را روشن مي‌کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌هاي اخير همواره آمار و اطلاعات توليد و تجارت کشور را به طور مرتب اعلام مي‌کرد اما اين بار با گذشت 100 روز، از ارائه آمار توليد و تجارت کشور در تيرماه 1393، آمار و اطلاعات ماه‌هاي مرداد، شهريور، مهر و آبان را اعلام نکرده است. با اين وجود اين پرسش در ذهن فعالان اقتصادي و اذهان عمومي ايجاد مي‌شود که چرا وزارت صنعت از تيرماه به بعد، آمار و ارقام بخش توليد و تجارت کشور را اعلام نمي‌کند؟ شايد مسؤولان وزارت صنعت مانند ديگر اعضاي دولت يازدهم از زماني که رکود در اوج خود قرار گرفت و آمارهاي اقتصادي ديگر به نفع آنها نبود، تصميم گرفته‌اند از ارائه آمارهاي اقتصادي خودداري کنند. به هر حال  2دستگاه مهم اقتصادي کشور يعني مرکز آمار و وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد درباره وضع آمارهاي شائبه‌برانگيز موجود توضيحات خود را ارائه کنند.

مسؤولان وزارت صنعت بايد توضيح دهند چرا سير انتشار آمارهاي توليد و تجارت کشور را از تيرماه متوقف کرده‌اند؟ مسؤولان مرکز آمار هم بايد درباره نحوه انتشار آمار بخش صنعت کشور در 6 ماه نخست امسال به‌رغم عدم ارائه آمار توسط وزارت صنعت توضيحات قانع‌کننده‌اي را به مردم، اقتصاددانان و فعالان اقتصادي ارائه کنند. پيش از اين نيز معاون سابق مرکز آمار از ابهامات رشد اقتصادي ۲ سال اخير دولت يازدهم خبر داده بود. خليل سعيدي در گفت‌وگو با نسيم، با انتقاد از نحوه اعلام نرخ رشد اقتصادي توسط مرکز آمار اظهار داشت: مسؤولان مرکز آمار بايد پاسخ دهند چرا به اين شکل عجيب نرخ رشد اقتصادي را اعلام کرده‌اند.  وي افزود: مگر ممکن است مرکز آمار ميزان رشد اقتصادي سال 93 را اعلام نکند بعد به يکباره در يک گزارش ناقص ميزان رشد اقتصادي 6 ماه نخست سال 94 را اعلام کند؟

 معاون سابق مرکز آمار تصريح کرد: مرکز آمار اگر واقعا در اعلام نرخ رشد اقتصادي خيلي احساس مسؤوليت مي‌کند، بهتر است ابتدا نظر خود را درباره نرخ رشد اقتصادي سال 93 اعلام کند.  سعيدي تصريح کرد: مرکز آمار همه آمارها را دارد، مگر مي‌شود که نرخ رشد اقتصادي سال 93 را نداشته باشد؟ وي با اشاره به فشار دولت به نهادهاي آماري کشور بيان کرد: هر دو نهادي که نرخ رشد اقتصادي را اعلام مي‌کنند يعني بانک مرکزي و مرکز آمار زير نظر دولت هستند و تجربه نشان داده اگر نرخ رشد اقتصادي کم باشد، به آنها فشار وارد مي‌شود که آمار را اعلام نکنند. 

معاون سابق مرکز آمار خاطرنشان کرد: در زمان رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد هم وضع همينطور بود. سعيدي اضافه کرد: مرکز آمار موظف است نرخ رشد اقتصادي را اعلام کند و اگر اين کار را نکند، بايد دليل آن را اعلام کند. عادل آذر اگر رئيس مستقلي بود نرخ رشد اقتصادي منفي سال 91 را زودتر اعلام مي‌کرد.  معاون سابق مرکز آمار تصريح کرد: مرکز آمار نرخ رشد اقتصادي 6 ماهه را در قالب حساب‌هاي 6ماه فصلي اعلام کرده و به نظر مي‌رسد با توجه به حذف بخش نفت ميل چنداني به اعلام همين رشد يک درصد هم نداشته است.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس